Judojunioreiden syyslomaläksyt ratkaistu !

18.11.2018

Judon kotiläksyt 1

Ohessa syyslomaläksyjen oikeat vastaukset !

Kaikki vastaajat palkittiin latvialaisin ja venäläisin herkuin ! Eniten vastauksia tiesi  Veikko (myös kysymyksen nro 3).

Vastaukset:

1. Minä vuonna ja missä kaupungissa perustettiin Suomen ensimmäinen judoseura ?

Vastaus: 1962 Turku (Turun Judoseura) ja Mikkeli (Mikkelin Judo)

2. Montako vuotta Porin judoseura Fudoshin täyttää tänä vuonna ?

Vastaus: 50

3. Mikä on maailman vanhin vuosittainen urheilukilpailu, mikä maa ja mikä kilpailu?

Vastaus: Punainen ja valkoinen, Japani (Kodokan 1884)

4. Minä vuonna judosta tuli olympialaji ? Mitä historiallista siinä oli ?

Vastaus: 1964 näytöslaji, 1972 virallinen, historiallista se, että oli ensimmäinen aasialainen urheilulaji

5. Minä vuonna naiset osallistuivat ensimmäistä kertaa olympiajudoon ? Mitä historiallista siinä oli ?

Vastaus: 1988 näytöslaji, 1992 virallinen, historiallista, että ensimmäinen naisten olympiatason kamppailulaji

6. Kenellä porilaisella on kautta aikojen korkein vyöarvo ?

Vastaus: Reino Fagerlund, 6 dan

7. Tänä vuonna suomalainen voittanut EM-mitalin, kuka ja missä ?

Vastaus: Turpal Djoukaev , U18 EM-kilpailut Sarajevo, Bosnia-Herzegovina

Tässä oli hienoa aktiivisuutta löytynyt vastaajilta ja lisäksi oikeita vastauksia olivat:

Asser Kokkonen, veteraanien EM-kisat ja Juuso Jokiniemi, kehitysvammaisten EM-kilpailut

8. Kilpailullisesti paras porilaissaavutus 2018 ?

Vastaus: Pihla Salonen U18 EJU -cup, Espanja 5.sija

Tässä ei yhtään oikeaa vastausta, joten tarkennus tähän lienee paikallaan. Vaikka Pihla voitti U18 ikäluokassa Suomen ja Pohjoismaiden Mestaruuden, U21 ikäluokan Suomen Mestaruuden ja aikuisten SM-hopeaa, on todettava, että ne ovat vain hyviä saavutuksia, mutta EJU-cupit (European Cup) ovat taso, jossa eri maiden huiput kilpailevat keskenään. Monessa lajissa pidetään Maailman Cupeja, koska harrastajia on maailmassa vähän kuten esim. hiihto tai mäkihyppy, osassa ei ole niitä ollenkaan, koska harrastajia on vielä vähemmän esim. nyrkkeily tai paini. Maailman suosituimmassa kamppailulajissa judossa, harrastajia on valtavasti ja siksi käytössä ovat maanosien omat Cup-kilpailut, joihin on osanotto-oikeus kaikilla IJF:n jäsenillä. Eju-cupien taso on hyvin korkea ja niissä mitalin saavuttaminen on huippusuoritus, pohjoismaalaiset saavuttivat kuluneen vuoden aikana U18 ikäluokan EJU-cupeista vain kaksi mitalia (Djoukaev, FIN ja Wennerland, SWE)

Pihlan ottelut Espanjassa, jotta ymmärrät millä tasolla liikutaan:

voitto 1-0     Gardashangli, AZE  (nykyinen maailmanrankingin 9.)

voitto 10-0   Candelon, PAN  (Pan American Mestari, silloinen maailmanranking 9.)

tappio 0-10  Elmanroukey, USA (Yhdysvaltain Mestari)

voitto 10-0   Bauer, GER  (Saksan Mestari)

voitto 10-0    Russo, ITA  (Italian mestauuskisojen 3.)

tappio 0-10   Avanzato, ITA ( Italian Mestari, MM -3.)

9. Warsova open, monenneko kerran tänä vuonna ?

Vastaus: 20

10. Fudoshinin Pihla Salonen osallistunut Warsova Openiin kolmesti, montako mitalia ?

Vastaus:  Kuusi (viisi kultaa, yksi hopea) Muut suomalaiset eivät yhteensä ole saavuttaneet yhtä montaa mitalia 20 vuoden aikana.