Judoinfoa

Judon kehittäjä Jigoro Kano (1860-1938)

Porin Judoseura Fudoshin ry

Seuran toimintajatus:

Porin Judoseura Fudoshin tarjoaa jäsenilleen hyvät puitteet hienolle harrastukselle tai vaativalle kilpaurheilulle pätevässä ohjauksessa ja valmennuksessa. Seuran painopiste on juniorityössä, mutta seura tarjoaa harjoituksia myös alle kouluikäisille muksuille sekä aikuisille harrastajille niin kunto- kuin kilpailumielessäkin.

Ensimmäinen budolaji Porissa

Judo tuli ensimmäisenä budolajina Poriin vuonna 1968. Aikidotoiminnan aloitimme 1988. Olemme jo pitkään harjoitelleet lajejamme Porin urheilutalon tatamilla. Pidämme harjoituksia jokaisena päivänä viikossa.

Syksyllä 2002 Fudoshinille myönnettiin Nuori Suomi sinettiseura -tunnustus laadukkaasta lasten ja nuorten judotoiminnasta. Vuosina 2003 ja 2005 Fudoshin valittiin vuoden judoseuraksi Suomessa.

Seuramme edustajat ovat niittäneet mainetta ja kunniaa judon kilpatatameilla, saavutuksena lukuisia mitaleja niin nuorten kuin aikuistenkin SM- ja PM-tasolta. Special Olympics kisoista olemme saaneet mitaleja, myös Euroopan mestaruuskisoissa olemme saavuttaneet mitaleja nuorissa ja myös veteraanisarjassa. Seuramme kasvatit ovat edustaneet Poria ja Suomen värejä myös olympialaisissa (Reino Fagerlund - Moskova 1980 7. sija, Johanna Ylinen ja Nina Koivumäki - Peking 2008, Johanna Ylinen - Lontoo 2012)

Mitä Judo on?

Heitä, sido, kurista tai lukota

Judo on japanilaista alkuperää oleva kamppailulaji, olympialaji, jota harjoitellaan nykyisin yli 200 maassa. Judon harjoittelijan, judokan, tavoitteena on heittää vastustaja selälleen hallitusti ja voimalla – tai ottelun edetessä mattokamppailuksi, voittaa sidonnalla, kuristuksella tai käsivarsilukolla.

Tehokas tekniikka on turvallista

Judo on nykyaikainen urheilulaji, joka pohjautuu vanhoihin samurai-soturien aseettomiin kamppailun tekniikoihin. Judon suuri oivallus on se, että lukemattomista samurai-tekniikoista mukana ovat vain ne, joita voidaan harjoitella täydellä teholla aiheuttamatta vaaraa tai vammoja vastustajalle. Siksi judon tekniikoita voidaan käyttää vaarattomasti myös otteluharjoituksissa ja kilpailuissa. Judon tehokkuus perustuu tekniikkaan, jota harjoitellaan niin realistisesti, että se toimii myös silloin, kun vastustaja hyökkää tai puolustautuu kaikin voimin.

Fyysistä älypeliä

Judo tarkoittaa sananmukaisesti joustavaa tietä. Se perustuu vastustajan myötäämiseen ja oman voiman tehokkaaseen käyttämiseen. Hyvä judoka käyttää hyökkääjän voimaa oman voimansa apuna heittäessään vastustajan mattoon tai sitoessaan vastustajan matossa. Toisaalta tehokkaan puolustautumisen lisäksi hyvä judo on nimenomaan aktiivista hyökkäämistä. Se on fyysistä älypeliä, jossa otteet, horjutukset ja oman sekä vastustajan tasapainon hallinta ratkaisevat tekniikan onnistumisen.

Judon synty Japanissa

Judo syntyi 1880-luvulla, kun lajin kehittäjä Jigoro Kano muokkasi vanhoista japanilaista taistelutaidoista tehokkaan kamppailuliikuntamuodon, jossa vastustajaa vahingoittamatta voitiin kilpailla. Judo esiteltiin ensimmäisen kerran Suomessa jo vuonna 1890, jolloin lajin kehittäjä vieraili Helsingissä. Varsinainen judotoiminta alkoi Suomessa 1954. Suomen Judoliitto ry perustettiin vuonna 1958. Olympialajiksi judo valittiin 1964.

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.